„Symbole Przemiany” – plan lekcji
Cel:
- Aby pomóc uczniom rozpoznać oznaki nadmiernego myślenia.
- Zapewnienie strategii zarządzania i ograniczania nadmiernego myślenia.
- Promowanie uważności i samoświadomości.
Potrzebne materiały:
- Tablica i markery
- Ulotki z informacjami na temat nadmiernego myślenia
- Karty „Symbole Przemiany” („Reżyser myśli”, „Popcornowe myśli”, „Artysta i poeta”, „Myśli kury”, „Ja jako niebo”, „Rwąca rzeka”, „Deptanie trawy”, „Głowa śmietnik”)
- Piłki antystresowe lub inne zabawki fidget (opcjonalnie)
- Medytacja z przewodnikiem lub ćwiczenia uważności (opcjonalnie)
Czas trwania:
45-90 minut

Plan lekcji:
1. Wprowadzenie (10 minut):
- Zacznij od zapytania uczniów, czy kiedykolwiek doświadczyli sytuacji, w których nie mogli przestać o czymś myśleć, nawet jeśli nie było to pomocne ani produktywne.
- Zdefiniuj nadmierne myślenie jako nadmierne lub powtarzalne myślenie o problemie lub sytuacji bez osiągnięcia rozwiązania.
- Wyjaśnij, że nadmierne myślenie może prowadzić do stresu, niepokoju i trudności w podejmowaniu decyzji.
2. Oznaki nadmiernego myślenia (15 minut):
- Przedstaw na tablicy listę typowych oznak i symptomów nadmiernego myślenia (np. trudności ze snem, gonitwa myśli, domysły, napięcie fizyczne itp.).
- Poproś uczniów, aby zidentyfikowali wszelkie oznaki, których doświadczyli osobiście lub zaobserwowali u innych.
- Omówcie, jak nadmierne myślenie może wpłynąć na ich codzienne życie i relacje.
3. Przyczyny nadmiernego myślenia (15 minut):
- Omów typowe czynniki wywołujące i leżące u podstaw nadmiernego myślenia, takie jak perfekcjonizm, strach przed porażką, traumy z przeszłości lub nadmierne martwienie się o przyszłość.
- Zachęć uczniów, aby zastanowili się nad własnymi doświadczeniami i zidentyfikowali potencjalne przyczyny ich tendencji do nadmiernego myślenia.
4. Strategie radzenia sobie z nadmiernym myśleniem (25 minut):
- Przedstaw różne strategie radzenia sobie z nadmiernym myśleniem, takie jak:
- Techniki uważności i medytacji: Ćwiczenia oddechowe z przewodnikiem lub ćwiczenia uważności mogą pomóc uczniom stać się bardziej świadomymi swoich myśli i emocji bez oceniania. [karta: „Rwąca rzeka”, „Deptanie trawy”]
- Wyznaczanie granic: Zachęć uczniów, aby ustalili granice czasu myślenia i przećwiczyli zmianę kierunku koncentracji, gdy pojawia się nadmierne myślenie.[karta: „Reżyser myśli”]
- Techniki rozwiązywania problemów: naucz uczniów, jak dzielić problemy na mniejsze, łatwe do wykonania etapy i przeprowadzać burzę mózgów na temat potencjalnych rozwiązań.
- Techniki poznawczo-behawioralne: Omów znaczenie rzucania wyzwania negatywnym myślom i zastępowania ich bardziej realistycznymi i pozytywnymi. [karty: „Reżyser myśli”; „Ja jako niebo”, „Popcornowe myśli”]
- Podaj przykłady i zachęć uczniów do przeprowadzenia burzy mózgów na temat dodatkowych strategii w oparciu o ich własne doświadczenia.
5. Ćwiczenie (15 minut):
- Podziel uczniów na małe grupy i rozdaj fiszki.
- Poproś każdą grupę, aby przeprowadziła burzę mózgów na temat scenariusza lub problemu, który może prowadzić do nadmiernego myślenia (np. przygotowania do testu, radzenie sobie z konfliktem z przyjacielem itp.).
- Poinstruuj ich, aby wymyślili co najmniej trzy strategie radzenia sobie z nadmiernym myśleniem w tej sytuacji, z użyciem kart „Symbole przemiany”
- Następnie poproś każdą grupę, aby podzieliła się z klasą swoimi scenariuszami i strategiami w celu dyskusji i uzyskania informacji zwrotnej.
6. Relaks z przewodnikiem (opcjonalnie, 10 minut):
- Poprowadź uczniów do krótkiego ćwiczenia relaksacyjnego z przewodnikiem lub medytacji uważności, aby pomóc im w czasie rzeczywistym ćwiczyć uspokajanie umysłu i ograniczanie nadmiernego myślenia.
- Jeśli to możliwe, używaj uspokajającej muzyki lub dźwięków natury, aby poprawić wrażenia relaksacyjne.
7. Refleksja i zakończenie (10 minut):
- Poprowadź dyskusję w klasie na temat tego, czego uczniowie nauczyli się na temat nadmiernego myślenia i strategii, których mogą użyć, aby skutecznie sobie z nim poradzić.
- Zachęć uczniów, aby zastanowili się, w jaki sposób mogą zastosować te strategie we własnym życiu i wspierali się nawzajem w ograniczaniu nadmiernego myślenia.
- Zakończ pozytywnym przesłaniem na temat znaczenia samoświadomości i dbałości o siebie w utrzymaniu dobrego samopoczucia psychicznego.
Działalność rozszerzona:
- Przypisz uczniom, aby przez tydzień prowadzili dziennik, w którym zapisują swoje epizody nadmiernego myślenia i strategie, których używają, aby sobie z nimi poradzić.
- Zaproś specjalistę ds. zdrowia psychicznego lub doradcę, aby porozmawiał z klasą na temat nadmiernego myślenia i przedstawił dodatkowe wskazówki i zasoby, jak sobie z nim radzić.
Celem tego planu lekcji jest wyposażenie nastolatków w praktyczne strategie rozpoznawania nadmiernego myślenia i radzenia sobie z nim, przy jednoczesnym promowaniu uważności i samoświadomości. Dostosowuj i modyfikuj zajęcia zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów!