Zaznacz stronę

„Symbole Przemiany” – plan lekcji

Czas trwania: 45 minut

Cele lekcji:

  1. Zrozumienie roli emocji w codziennym życiu.
  2. Poznanie koncepcji bodźca-reakcji (prezentacja karty „Przestrzeń dająca wolność”) i sposobów radzenia sobie z emocjami.
  3. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Potrzebne materiały:

  • karta: „Przestrzeń dająca wolność”

Część 1: Wprowadzenie (10 minut)

  • Powitanie uczniów i krótka prezentacja tematu lekcji.
  • Omówienie definicji emocji i ich roli w codziennym życiu.
  • Przedstawienie koncepcji bodźca-reakcji za pomocą przykładów.
  • Prezentacja karty „Przestrzeń dająca wolność”, początkowo bez czytania opisu, pokazanie samej ilustracji i zapytanie uczniów, w jaki sposób rozumieją rysunek.

Część 2: Zrozumienie emocji (15 minut)

  • Przeprowadzenie dyskusji na temat różnych rodzajów emocji i sytuacji, w których mogą się pojawić.
  • Wykorzystanie krótkiej prezentacji multimedialnej lub plakatów z ilustracjami różnych emocji.
  • Zadawanie pytań, aby zachęcić uczniów do dzielenia się własnymi doświadczeniami związanych z emocjami.
Karta przestrzeń dająca wolność

Część 3: Koncepcja bodźca-reakcji (10 minut)

  • Omówienie koncepcji bodźca-reakcji bardziej szczegółowo. Prezentacja karty wraz z opisem i znajdującymi się na niej pytaniami.
  • Przedstawienie diagramu ilustrującego proces bodźca-reakcji (bodziec -> ocena -> reakcja).
  • Dyskusja na temat tego, jak różne bodźce mogą prowadzić do różnych reakcji emocjonalnych.

Część 4: Ćwiczenie radzenia sobie z emocjami (10 minut)

  • Przeprowadzenie krótkiej sesji mindfulness lub relaksacji, aby pomóc uczniom w świadomym odczuwaniu swoich emocji.
  • Zadanie: Poproś uczniów, aby w parach lub w małych grupach wymyślili sytuacje, w których mogą pojawić się trudne emocje, a następnie zaproponowali sposoby radzenia sobie z nimi.
  • Podsumowanie przez pytanie, co uczniowie mogą zrobić, kiedy doświadczają różnych emocji.

Część 5: Podsumowanie i zadanie domowe (5 minut)

  • Podsumowanie głównych punktów lekcji.
  • Zadanie domowe: Poproś uczniów, aby przez najbliższe kilka dni świadomie obserwowali swoje emocje i zastanowili się, jak reagują na różne bodźce.

Zakończenie:

  • Podziękowanie uczniom za udział.
  • Zachęcenie ich do zadawania pytań lub udziału w dyskusji na temat emocji i radzenia sobie z nimi w przyszłości.