Zaznacz stronę

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?

 

„Symbole Przemiany” – plan lekcji

Cele lekcji:

  1. Zrozumienie trudnych emocji i ich wpływu na nasze zachowanie.
  2. Poznanie skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  3. Świadomość konsekwencji przerzucania swoich emocji na innych oraz nauka alternatywnych sposobów reagowania.

Potrzebne materiały:

  • karta: „Gorący ziemniak”

    Czas trwania:

    45-90 minut

    Część 1: Wprowadzenie (10 minut)

    • Powitanie uczniów i krótka prezentacja tematu lekcji.
    • Omówienie pojęcia trudnych emocji (np. złość, smutek, frustracja) i ich wpływu na nasze zachowanie.
    • Przedstawienie głównego celu lekcji: nauki skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami.
    Karta psychologiczna - Gorący ziemniak

    Część 2: Rozpoznawanie i nazewnictwo emocji (10 minut)

    • Ćwiczenie rozpoznawania różnych trudnych emocji za pomocą przykładowych sytuacji lub scenariuszy.
    • Dyskusja na temat tego, jak różne emocje mogą wpływać na nasze zachowanie i relacje z innymi.
    • Zachęcenie uczniów do nazewnictwa swoich własnych emocji i doświadczeń.

    Część 3: Skuteczne strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami (15 minut)

    • Prezentacja różnych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami, takich jak głębokie oddychanie, pauzowanie i refleksja, szukanie wsparcia u zaufanych osób, czy też wyrażanie emocji poprzez sztukę lub pisanie.
    • Dyskusja na temat skuteczności różnych strategii i przykładowe sytuacje, w których mogą być one użyteczne.
    • Zadanie: Poproś uczniów, aby wymyślili własne strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami i podzielili się nimi z resztą klasy.

    Część 4: Przerzucanie emocji na innych i konsekwencje (10 minut)

    • Omówienie zjawiska przerzucania swoich trudnych emocji na inne osoby. Prezentacja i omówienie karty „Gorący ziemniak”
    • Dyskusja na temat negatywnych konsekwencji przerzucania emocji na innych, takich jak konflikty interpersonalne, utrata zaufania i pogorszenie relacji.
    • Zachęcenie uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem i sytuacjami, w których mogą przerzucać swoje emocje na innych.

    Zakończenie:

    • Podsumowanie głównych punktów lekcji i wniosków.
    • Zachęcenie uczniów do stosowania poznanych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami w swoim codziennym życiu.
    • Podziękowanie uczniom za udział i otwarcie się na dyskusję na temat trudnych emocji.