Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?
„Symbole Przemiany” – plan lekcji
Cele lekcji:
- Zrozumienie trudnych emocji i ich wpływu na nasze zachowanie.
- Poznanie skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Świadomość konsekwencji przerzucania swoich emocji na innych oraz nauka alternatywnych sposobów reagowania.
Potrzebne materiały:
- karta: „Gorący ziemniak”
Czas trwania:
45-90 minut
Część 1: Wprowadzenie (10 minut)
- Powitanie uczniów i krótka prezentacja tematu lekcji.
- Omówienie pojęcia trudnych emocji (np. złość, smutek, frustracja) i ich wpływu na nasze zachowanie.
- Przedstawienie głównego celu lekcji: nauki skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Część 2: Rozpoznawanie i nazewnictwo emocji (10 minut)
- Ćwiczenie rozpoznawania różnych trudnych emocji za pomocą przykładowych sytuacji lub scenariuszy.
- Dyskusja na temat tego, jak różne emocje mogą wpływać na nasze zachowanie i relacje z innymi.
- Zachęcenie uczniów do nazewnictwa swoich własnych emocji i doświadczeń.
Część 3: Skuteczne strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami (15 minut)
- Prezentacja różnych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami, takich jak głębokie oddychanie, pauzowanie i refleksja, szukanie wsparcia u zaufanych osób, czy też wyrażanie emocji poprzez sztukę lub pisanie.
- Dyskusja na temat skuteczności różnych strategii i przykładowe sytuacje, w których mogą być one użyteczne.
- Zadanie: Poproś uczniów, aby wymyślili własne strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami i podzielili się nimi z resztą klasy.
Część 4: Przerzucanie emocji na innych i konsekwencje (10 minut)
- Omówienie zjawiska przerzucania swoich trudnych emocji na inne osoby. Prezentacja i omówienie karty „Gorący ziemniak”
- Dyskusja na temat negatywnych konsekwencji przerzucania emocji na innych, takich jak konflikty interpersonalne, utrata zaufania i pogorszenie relacji.
- Zachęcenie uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem i sytuacjami, w których mogą przerzucać swoje emocje na innych.
Zakończenie:
- Podsumowanie głównych punktów lekcji i wniosków.
- Zachęcenie uczniów do stosowania poznanych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami w swoim codziennym życiu.
- Podziękowanie uczniom za udział i otwarcie się na dyskusję na temat trudnych emocji.