Zaznacz stronę

„Symbole Przemiany” – plan lekcji – cykl 2 spotkań (2x45min)

Cel:

  • Aby pomóc uczniom zrozumieć i zidentyfikować różne emocje.
  • Aby pomóc uczniom zrozumieć i zidentyfikować różne emocje.

Potrzebne materiały:

  • Tablica i markery
  • Materiały informacyjne ze słownictwem dotyczącym emocji.
  • Karty „Symbole Przemiany” (samotność: „Samotność wysp”, lęk: „Nigdy się NIE nie bój”, „Tygrysica”, samowspółczucie: „Gips”, złość: „Trująca złość”, wstyd: „Cienie i szczeliny”, „Niewidzialne JA”, duma: „Piasek i marmur”, zazdrość: „Porównanie – zabójca radości”)
  • Materiały plastyczne (opcjonalnie)
  • Filmy lub zasoby multimedialne na temat emocji (opcjonalnie)

Czas trwania:

60-90 minut

Karta psychologiczna - Reżyser myśli

Plan lekcji:

1. Wprowadzenie (10 minut):

  • Zacznij od zapytania uczniów, jak się czują w tym momencie. Zachęć ich, aby używali słów wyrażających emocje, a nie tylko mówili „dobrze” lub „w porządku”.
  • Omów znaczenie rozpoznawania i rozumienia emocji w życiu codziennym.
  • Przedstaw cel lekcji: poznanie różnych emocji i nauczenie się, jak skutecznie nimi zarządzać.

2. Słownictwo emocji (15 minut):

  • Wybierz jedną emocję i zaprezentuj na tablicy (np. radość, smutek, złość, niepokój, podekscytowanie, zazdrość itp.).
  • Poproś uczniów, aby zdefiniowali daną emocję i podali przykłady sytuacji, które mogą ją wywołać.
  • Zachęć uczniów, aby podzielili się osobistymi doświadczeniami związanymi z każdą emocją, jeśli czują się przy tym swobodnie.

3. Aktywność kolaż danej emocji (20 minut):

  • Zaprezentuj kartę z „Symboli przemiany” odpowiadającą danej emocji np. jeśli tematem spotkania jest złość, przedstaw kartę „Trująca złość”
  • Poproś, aby zapisali na kartce emocję, której ostatnio doświadczyli np. złość. Jeśli czują się komfortowo mogą zapisać okoliczności, osoby, kontekst pojawienia się danej emocji.
  • Zbierz karty i stwórz na tablicy „kolaż danej emocji”
  • Przedyskutujcie w grupie, w jaki sposób dana emocja może zostać wyrażona, być powiązana z daną sytuacją i jak wpływa ona na zachowanie i podejmowanie decyzji.
    4. Strategie radzenia sobie (20 minut):
  • Przedstaw różne strategie radzenia sobie w celu zarządzania emocjami, takie jak głębokie oddychanie, ćwiczenia uważności, prowadzenie dziennika, rozmowa z przyjacielem lub członkiem rodziny, angażowanie się w hobby itp.
  • Omów znaczenie znalezienia zdrowych sposobów wyrażania emocji i radzenia sobie z nimi, zamiast ich tłumienia lub ignorowania.
  • Zachęcaj uczniów, aby dzielili się własnymi strategiami i doświadczeniami w zakresie radzenia sobie.

5. Twórcza ekspresja (opcjonalnie, 20 minut):

  • Zapewnij przybory plastyczne i poproś uczniów, aby wyrazili swoje emocje poprzez rysowanie, malowanie lub pisanie.
  • Zachęć ich, aby zastanowili się nad tym, jak się czują podczas procesu twórczego i jakie emocje starają się przekazać poprzez swoją sztukę.
  • Uzupełniacie kolaż na temat danej emocji o rysunki, kolory, wzory kojarzące się uczniom z daną emocją.

6. Refleksja i zakończenie (10 minut):

  • Poprowadź dyskusję na temat tego, czego uczniowie dowiedzieli się o danej emocji i jak mogą zastosować tę wiedzę w swoim codziennym życiu.
  • Podsumuj kluczowe punkty lekcji i podkreśl znaczenie samoświadomości i empatii.
  • Zakończ pozytywnym przesłaniem na temat akceptowania i rozumienia emocji jako naturalnej części bycia człowiekiem.

Działalność rozszerzona:

  • Przypisz uczniom, aby przez tydzień prowadzili dziennik emocji, w którym zapisują swoje codzienne emocje i zastanawiają się, co je wywołało i jak zareagowali.
  • Obejrzyjcie razem film lub krótki film przedstawiający postacie doświadczające różnych emocji i porozmawiajcie o tym, jak sobie z nimi radzą.

Ten plan lekcji zapewnia nastolatkom ustrukturyzowane ramy do odkrywania i rozumienia swoich emocji, a jednocześnie wyposaża ich w praktyczne strategie radzenia sobie, umożliwiające skuteczne zarządzanie nimi. Możesz swobodnie dostosowywać i modyfikować zajęcia w oparciu o potrzeby i zainteresowania swoich uczniów!